Olemme päivittäneet yhdistyksen verkkopalvelun tietosuojaselosteen vastaamaan EU:n tietosuoja-asetuksen (GDPR) vaatimuksia.

Tietosuojaselosteessa kerromme, mitä henkilötietoja keräämme yhdistyksen verkkopalvelun käyttäjistä, miten käytämme niitä ja miten huolehdimme niiden suojaamisesta.

Seloste on luettavissa täällä

Olemme myös päivittäneet yhdistyksen verkkosivujen käyttöehdot. Verkkosivuston käyttö edellyttää, että käyttäjä sitoutuu noudattamaan näitä käyttöehtoja. Käyttöehdot muodostavat sitovan sopimuksen sinun ja yhdistyksen välillä.

Tutustu huolellisesti näihin käyttöehtoihin. Käyttämällä verkkosivustoa vahvistat lukeneesi, ymmärtäneesi ja hyväksyneesi käyttöehdot sekä antaneesi suostumuksesi käyttöehdoissa kuvattuun henkilötietojen käsittelyyn.

Käyttöehdot ovat luettavissa täällä

Valmishahmot leirillä

edited January 1970 in Roolipelit
Pannaanpa tähän vähän pientä galluppia.

Kurryssa on ollut tapana että pelaajat tekevät hahmonsa itse ennen peliä. Itse taas olen tottunut kirjoittelemaan valmishahmoja, siinä säästää aikaa ja saa sorvattua hyvät luettelot mm. henkilöiden omaisuudesta. Mitä mieltä te olette yleisesti ottaen valmishahmojen käytöstä verrattuna hahmojen tekoon ennen peliä? Jos käyttäisin valmishahmoja leirillä, mikä menetelmä olisi teidän mielestänne järkevin?

- On isompi määrä aivan valmiita hahmoja (nimi, statistiikka, ulkonäkö), joista saa valita yhden

- Hahmot ovat puolivalmisteita; toisin sanoen niillä voisi olla vaikka nimi ja ulkonäkö, mutta ei taustaa tai statistiikkaa. Tai sitten pelkkä statistiikka ilman persoonallisuutta

- Valmishahmot ovat pelkkiä parin rivin arkkityyppejä, joiden persoonallisuutta tai ulkonäköä ei ole määritelty

Comments

• Valmishahmot on ihan hyvä juttu, ei sillä ole niin väliä kuka sen hahmon on tehnyt, jos se vaan on hyvä. Ja tosissaan ajan säästäminen leirillä ei olisi välttämättä yhtään huono idea. Useinhan se menee niin että hahmoja luodaan puoleen yöhön jonka jälkeen vasta päästään pelaamaan.

Ehkä parasta olisi, että hahmot eivät olisi kuitenkaan ihan viimosen päälle valmiita, voi olla hankala pelata jos ei ole päässyt yhtään säätämään itse?

Ja kukas se kertoi, että heillä on tapana, että valmis hahmoja on aina enemmän kun pelaajia... Täten kenestäkään ei tunnu että jää se lyhyin tikku käteen. Kuulosti minusta aika fiksulta.
  • Tuossa toissa RopeConissa tuli kokeiltua peliä, jossa hahmostatteja täytettiin peli aikana sitä mukaa kun niitä tarvittiin. Ko. pelissä itse stattien heittelyyn liittyi omat sääntönsä ja jännityksensä. Tämä periaate voisi toimia ilman moista erikoisjärjestelmääkin. Esim. FUDGE:ssa on vaihtoehttoisena sääntönä hahmojen teko pelin aikana ja muissakin hahmonteon sääntövaihtoehdoissa jätetään yli muutama fudgauspiste unohtuneisiin juttuihin. Olenkin miettinyt sellaista mahdollisuutta leiripeleihin, että hahmoista tehtäisiin vain ihan perusteet ja jotain niiden välisistä suhteista ennen peliä (plus jotain statteja, jos jollain on sellainen fiilis). Loput sitten tulisivat esiin sitä myöten kun niitä tarvitaan. Jos GM sitten lisäksi velvoittaisi jonkinlaisen taustaselityksen/tarinan kaikista isommista tai oudommista kyvyistä tms. niin saataisiin niistä muutakin iloa peliryhmälle.
  • Voisi kokeilla tuota hahmojen tekoa pelin aikana, niin että pelaajat saavat (ja pitääkin!) täydentää hahmoaan ääneen kesken pelin aina tarpeen mukaan tai silloin kun ei ole muuta tekemistä. Ehkä siinä sivussa saisi pelaajat jakamaan myös pelinjohtajan tarinankerronnallista vastuuta maailmasta.
Sign In or Register to comment.

Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. If you want to get involved, click one of these buttons!