Tutkimusmatkan varustaminen (Vaarojen Saari)
Tutkimusmatkaa varten tarvitaan laiva, miehistö, sotureita ja kantajia, kuormaeläimiä, varusteita sekä elintarvikkeita. Nämä on helpointa hankkia könttänä. Pelaajat voivat keskenään neuvotella eri vaihtoehdoista ja päättää mistä ovat valmiita tinkimään. Lisärahoitusta voi hankkia myös etsimällä ulkopuolisia rahoittajia kts. Tutkimusmatkan rahoittaminen.
Laiva(t)
Näin pitkää matkaa varten tarvitaan kunnollinen purjelaiva. Periaatteessa Vaarojen Saarelle voisi päästä viikinkilaivalla tai jopa purjeveneelläkin, mutta silloin pienetkin vastoinkäymiset voivat muuttua tuhoisiksi.
Laivoissa on kaksi vaihtoehtoa: Pieni purjelaiva tai suuri purjelaiva. Jos ryhmässä on yli viisi sankaria (ja kokenutta kätyriä) on suositeltavaa hankkia suuri laiva tai kaksi pientä. Jos laivoja on useampi, merimatkaa käydään hitaamman nopeudella.
Pieni purjelaiva:
- Miehistö 12
- Päällystö: Kapteeni ja puosu
- Matkustajat 25
- 20 palkollista
- Enintään 10 muulia
- 1 pelastusvene
- Soutuvene jonka kapasiteetti on 1+6
- Kesto 90 uutena
- Liike 300 km/30 heksaa per päivä
- Nopeampi kuin suuri purjelaiva, mutta suhteessa pienemmällä lastiruumalla varustettu
- Hinta 10 000 gp uutena
Suuri purjelaiva:
- Miehistö 25
- Päällystö: Kapteeni, försti, navigaattori ja puosu
- Matkustajat 50
- 40 palkollista
- Enintään 20 muulia
- 2 pelastusvenettä
- Soutuvene jonka kapasiteetti on 1+6
- Kesto 180 uutena
- Liike 240 km/24 heksaa per päivä
- Hitaampi kuin pieni purjelaiva, mutta suhteessa suuremmalla lastiruumalla varustettu
- Hinta 20 000 gp uutena
Kumman tahansa laivan voi hankkia käytettynä. Silloin sillä on vain puolet kestosta ja se on kuntonsa vuoksi hitaampi.
Pelastusvene:
- Miehistö 1
- Matkustajat 6
- tai 3 kuormaeläintä lyhyillä matkoilla
- Kesto 18 uutena
- Liike 50 km/5 heksaa per päivä
- Hinta 500 gp uutena
Jos laivastoon kaivataan kevyttä purjevenettä, jahti sopii tarkoitukseen. Sillä voidaan kuljettaa väkeä maihin ja tehdä lyhyitä retkiä lähivesillä kauempana laivaston suuremmista aluksista. Sen syväys sallii sen rantautua matalampaan kuin purjelaivat. Sitä voidaan myös käyttää pelastusveneenä. Sen lastitila ei riitä pitkiin matkoihin, joten merellä se liikkuu suurempien alusten vierellä. Jokainen jahti tarvitsee yhden suuren laivan tukialuksekseen jos se kuljettaa matkustajia. Muuten ruoka riittää sen yhden hengen miehistölle.
Jahti:
- Miehistö 1
- Matkustajat 12
- tai 6 kuormaeläintä lyhyillä matkoilla
- Kesto 45 uutena
- Liike 300 km/30 heksaa per päivä
- Hinta 2000 gp uutena
Miehistö
Laivan päällystöllä on seuraavat taidot:
- Seamanship = Athletics
- Kaikilla
- Navigation = Survival
- Kapteenilla ja navigaattorilla
- Leadership
- Kapteeni, försti ja puosu
- Awareness
- Kapteeni ja försti
Taisteluissa upseereilla on martial weapon ja miehistöllä (ml. puosu) on light weapon.
Miehistön palkka yhdeltä matkalta on 1300/1900 gp.
Soturit, kantajat ja muut pakolliset
Yksi hahmo voi palkata ja johtaa enintään kymmentä palkollista.
Palkatessaan joukkoja hahmon on heitettävä CHA heitto (Leadership auttaa):
- 12+ pelaaja voi valita kaikki vaihtoehdot
- 10+ pelaaja voi valita 3 vaihtoehtoa
- 7+ pelaaja voi valita 2 vaihtoehtoa
- Jos heitto epäonnistuu, mutta hahmolla on Leadership, pelaaja voi valita yhden vaihtoehdon
- Jos heitto epäonnistuu, pelaaja ei voi valita yhtään parempaa vaihtoehtoa
Pelaaja voi valita seuraavista vaihtoehdoista paremman niin monesta kuin palkkausheitto sallii:
- Palkolliset suostuvat puolikkaaseen osuuteen tutkimusretken saaliista
- Muuten palkolliset vaativat 20 gp/päivä tutkimusretkille osallistumisesta
- Palkolliset suostuvat matkustamaan ruokapalkalla ja tutkimusretkien palkkioilla
- Muuten palkolliset vaativat 120 gp palkkaa merimatkan ajalta (maksettava etukäteen)
- Palkollisilla on hyvä moraali (+1 ongoing)
- Palkollisilla on tavallinen moraali
- Palkolliset ovat kokeneita (kuten Champion kahdella taidolla), korvaavat hahmot alkavat tasolla 1
- Palkolliset ovat kokemattomia (kuten Armsman tai Expert), korvaavat hahmot alkavat tasolla 2
Kymmenen palkollisen kustannukset voivat siis olla yhteensä 1200 gp merimatkalta (etukäteen) ja 200 gp/päivä tutkimusretkillä. Matkalla menehtyneiden palkollisten palkkiot on maksettava heidän omaisilleen.
Palkollisten tiedot:
- Armsman, 12 HP
- Expert, 6 HP, Athletics, Awareness, Stealth, Survival
- Tai muut 4 sopivaa taitoa (esim. parantaja=Healing, kersantti=Leadership)
- Champion, 18 HP, Athletics ja Awareness
- Tai muut 2 sopivaa taitoa
Palkollisten varustus
Palkollisten varustuksella on viisi valmista tasoa. Kaikille samassa ryhmässä palkatuille palkollisille on hankittava samantasoiset varusteet (muuten palkolliset riitelevät keskenään kateellisina ja moraali laskee). Tarkat varusteet voivat vaihdella ryhmän sisällä. Nämä varustetasot määrävät myös minkä tasoisia varusteita uusilla sankareilla (korvaavat hahmot) voi olla.
Varustustasot:
- Minimaalinen 200 gp (20 gp/henkilö)
- Light weapon
- Köyhä 400 gp (40 gp/henkilö)
- Light weapon, Shortbow & Shield
- Kelvollinen 800 gp (80 gp/henkilö)
- Light weapon, Bow & Light armor
- Hyvä 1600 gp (160 gp/henkilö)
- Martial weapon, Bow, Light armor, Shield & Dagger
- Loistava 3200 gp (320 gp/henkilö)
- Great weapon, Heavy bow, Heavy armor, Shield & Martial weapon
Jokainen palkollinen voi kantaa mukanaan tutkimusretkillä 2 vesileiliä ja 2 päivän muonat (tai 1/6 jos luotetaan siihen että vettä löytyy). Suurempi taakka hidastaa kulkua.
Kuormaeläimet
Peruskuormaeläimenä toimii muuli. Tarvittaessa muuleja voi korvata pelaajahahmojen ratsuilla.
Muuli:
- 70 gp varustettuna
- Valjaat, kuormasatula ja satulalaukut
- Peruslasti 13 päivän vesi ja muona (tai 7/31)
Hevoset voivat kuljettaa saman verran lastia kuin muuli, mutta ovat tarkoitetut ratsastamiseen. Hevosella ratsastava liikkuu nopeudella FAST.
Kavioeläinten tiedot:
- Muuli 6 HP, AR 1, 30+40 gp
- Ratsuhevonen 12 HP, 100+20 gp, tarvitsee yhden muulin kuljettamaan ruokaa ja vettä
- DEX(Athletics) 10+ tai 1d6 vauriota putoamisesta kun hevonen vahingoittuu
- Sotahevonen 18 HP, 1000+100 gp, tarvitsee kaksi muulia kuljettamaan ruokaa ja vettä
- +1 vaurioon yhden käden aseilla ratsun selästä
- DEX(Athletics) 7+ tai 1d6 vauriota putoamisesta kun hevonen vahingoittuu
Elintarvikkeet
Elintarvikkeet matkaa varten maksavat 60 gp per henkilö ja 120 gp per eläin.
Elintarvikkeet täydelle laivalle (miehistö, sankarit, palkolliset ja eläimet):
- Pieni laiva n. 3420 gp
- Suuri laiva n. 6900 gp
Yhden kymmenen palkollisen ryhmän palkat ja muonat maksavat siis yhteensä 1800 gp (600 gp jos matkalta täytyy maksaa vain muonat). Saman ryhmän 10 päivän tutkimusretki maastoon kustantaa 2000 gp (tai 5 osuutta saaliista).
Rakennusprojektit
Siirtokunnan rakennuksien ja laivojen korjaaminen vaatii työvoimaa ja asiantuntijoita (Expert). Rakennusnopeus riippuu niiden määrästä.
Rakennusnopeus (kultaa per tutkimusmatka):
- Asiantuntijat (rakennusmestari, laivanrakentaja, puuseppä, muurari, tiilentekijä jne.) 120
- Palkkasotilaat 10 (20 jos sopiva asiantuntija on johtamassa)
- Maanviljelijät 10 (20 jos sopiva asiantuntija on johtamassa)
- Tuplanopeus jos taitavia maanviljelijöitä
- Paikallinen työvoima 20 (40 jos sopiva asiantuntija on johtamassa), palkka 20 kultaa/tutkimusmatka
Varustuksen vaikutus:
- Minimaalinen -20%
- Köyhä -10%
- Kelvollinen
- Hyvä +10%
- Loistava +20%
Laivojen korjausnopeus:
- Työntekijöitä on oltava yhtä paljon kuin laiva tarvitsee miehistöä
- 1d6 HP jos pelkkiä palkkasotilaita ja merimiehiä
- 2d6 HP jos lisäksi yksi asiantuntija